Let History into the Mathematics Classroom. Calculating with Hyperbolas and Parabolas. p. 101-114.
(Calculer avec des hyperboles et des paraboles.)
Auteur : TournĂšs Dominique
Résumé
L’auteur de ce chapitre prĂ©sente l’expĂ©rimentation qu’il a menĂ©e en classe de seconde. La nomographie a constituĂ© un terrain de choix pour concevoir des activitĂ©s riches et attrayantes dans lesquelles algĂšbre et gĂ©omĂ©trie sont en interaction permanente. Voici le plan : – Abaques et nomogrammes Abstract Graphical tables (abaques and nomograms) can give rise to original activities for 16- to 18-year-olds with a strong historical and cross-curricular element. These activities lend themselves to a practical way of dealing with information and highlighting the changes in presentation (graphic, numerical, algebraic and geometric) as well as offering a motivating topic area for the usual functions required by the program of study. They also allow the active use of the basic techniques of geometry in an unusual setting. This chapter deals with practical work trialled in a class of 16-year-olds, based on two types of multiplication abaques situated in their historical and cultural background: a concurrent-line abaque using a family of hyperbolas and an alignment nomogram with a plotted parabola. The use of these graphical tables allowed the students to revisit their knowledge of inverse and square functions, to use freely equations of straight lines and curves, and to anticipate the graphical methods for solving second degree equations.
– Pour des tables graphiques au lycĂ©e
– Calculer avec des hyperboles
– Calculer avec des paraboles
– Un peu d’histoire sur les tables graphiques utilisant des hyperboles ou des paraboles
Notes
Chapitre de Let History into the Mathematics Classroom.
Ce texte est une traduction du texte paru dans Les mathĂ©matiques Ă©clairĂ©es par l’histoire.
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site https://hal.science/hal-01484259
Données de publication
Ăditeur Springer International Publishing Cham , 2017 Collection History of Mathematics Education Format 18 cm x 26 cm, p. 87-99 Index Bibliogr. p. 114-114
ISBN 3-319-57149-4 EAN 9783319571492 ISSN 2509-9736
Public visĂ© enseignant, formateur Niveau 2de, lycĂ©e Ăge 15
Type chapitre dâun ouvrage Langue anglais Support papier
Classification