L’enseignement des mathématiques : des Repères entre Savoirs, Programmes et Pratiques. Le troisième degré en second cycle, le fil d’Euler. p. 11-34.
English Title : Cubic equations at secondary school level: following in Euler's footsteps. (ZDM/Mathdi)
Auteur : Le Goff Jean-Pierre
Résumé
Cet article présente des activités destinées à des élèves de lycée. Elles sont menées à partir de textes de l’histoire de l’algèbre (Descartes, Euler) sur la question de la résolution des équations du troisième degré par la formule de Cardan et par la voie trigonométrique (trisection de l’angle). Elles mettent en jeu notamment les relations entre l’algèbre et la géométrie. Abstract This article is an account of a way of presenting work leading to the solution of cubic equations. The work uses historical material as a way into the topic. This is consistent with the view that the « introduction of a historical perspective into the teaching of the sciences » is a necessity, and at least provides evidence about the possibility and opportunity of presenting mathematics education based on historical texts. It is not claimed that this « experience », carried out in 1988 with Premiere Scientifique class (17 yrs) is transferable to other situations. No definitive value is claimed for it, except that of the most reliable stimulus, that of pure pleasure. The reader is therefore invited to take this text for what it is, in the final analysis: on occasion for reading some mathematics and talking about it, and that is why the author wants to tell you about it. (ZDM/Mathdi)
Notes
Ce chapitre de l’ouvrage L’enseignement des mathématiques : des Repères entre Savoirs, Programmes et Pratiques. est également paru dans Repères-IREM n° 17.
Données de publication
Éditeur TOPIQUES éditions Metz , 1996 Format 16 cm x 24 cm, p. 11-34 Index Bibliogr. p. 32
ISBN 2-87796-004-8 EAN 9782877960045
Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau 1re, 2de, lycée, terminale Âge 15, 16, 17
Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier
Classification