Revue d’histoire des sciences. Vol. 62. N° 1. p. 119-142. Les relations mathématiques franco-russes entre les deux guerres mondiales.
English Title : Franco-Russian Relations in Mathematics between the Two World Wars.
Auteur : Demidov Sergei S.
Résumé
Dans cet article, l’auteur décrit la collaboration entre mathématiciens français et russes, en débordant en amont et en aval de la période de l’entre-deux-guerres.Cette collaboration commence pendant la première décennie d’activité de l’Académie des sciences de Saint-Pétersbourg et se renforce au XIXe siècle pour devenir un facteur important de l’éclosion de la pensée mathématique au XXe siècle. La base de cet essor fut posée par l’école de Moscou de la théorie des fonctions, fondée par Dimitrii F. Egorov et Nikolaiï N. Luzin pendant les années 1910. L’intensification de la collaboration franco-russe, sur fond de poursuite de ce processus de recherche mathématique, suivit le chemin de la théorie des fonctions d’une variable réelle et des axes de recherche liés à celle-ci comme la théorie des probabilités, s’orientant aussi vers d’autres domaines, telles différentes branches de l’analyse mathématique, de la géométrie différentielle et autres. Abstract The collaboration between French and Russian mathematicians began during the first decade of activity of the Saint Petersburg Academy of science. It strengthened during the 19th century (let us recall the early carriers of Mihail V. Ostrogradskij and V. Â. Bunâkovskij, Pafnutij L. ?ebyšev’s contacts with Charles Hermite and other French mathematicians, Henri Poincaré’s correspondence with Aleksandr M. Lâpunov) and became an important factor in the blossoming of 20th century mathematical thought. The groundwork for this growth was laid by the Moscow school of the theory of functions, founded by Dmitrij F. Egorov and Nikolaj N. Luzin during the 1910s. Originating from the Russian branch of the French school of the theory of functions of a real variable (Émile Borel, René Baire, Henri Lebesgue), this school formulated its own original topics (Luzin, Dmitrij E. Men’šov, M. Â. Suslin, Aleksandr Â. Hinšin, Pavel S. Aleksandrov) and flourished (Andrej N. Kolmogorov, Lev S. Pontrâgin and others) setting the foundations of the Soviet mathematical school (with the Saint Petersburg/Leningrad school). The strengthening of Franco-Russian collaboration, in this context, followed the path of the theory of functions of a real variable and the directions of research associated with it (such as the theory of probability at the time). But it also led into new areas, such as different branches of mathematical analysis, differential geometry and so forth (Élie Cartan, Jacques Hadamard, Sergej N. Bernštejn, Paul Lévy, in addition to the scientists already mentioned). The events that preceded the Second World War brought this line of development to an end. Right after the war international collaboration started again, but Soviet mathematicians could take part only a decade later, after Stalin’s death, when the Cold War ceased, as is evidenced by the series of conferences given by Kolmogorov at the Henri Poincaré Institute in 1958.
Notes
Article de Revue d’histoire des sciences n° 62-1.
Cet article est en libre accès sur le site https://www.cairn.info/revue-d-histoire-des-sciences.htm
Données de publication
Éditeur Armand Colin Paris , 2009 Format 16 cm x 24 cm, p. 119-142
ISBN 2-200-92598-0 EAN 9782200925987 ISSN 0151-4105
Public visé chercheur, élève ou étudiant, enseignant Niveau master Âge 21, 22, 23
Type article de périodique ou revue Langue français Support papier
Classification
Mots-clés