Let History into the Mathematics Classroom. A Graphic Approach to Euler’s Method. p. 87-99.
(Une approche graphique de la méthode d'Euler.)
Auteur : Tournès Dominique
Résumé
Ce chapitre débute par une biographie du mathématicien Euler ; il se poursuit en reproduisant le texte dans lequel Euler expose ce qu’on appelle de nos jours la méthode d’Euler. Il se termine par le compte rendu d’une séquence de deux séances d’enseignement (construction de la fonction exponentielle, mise en oeuvre de méthode graphique pour résoudre des sujets de bac sur la méthode d’Euler) de l’analyse en terminale S. Abstract To solve differential equations and study transcendental curves appearing in problems of geometry, celestial mechanics, ballistics and physics, mathematicians have imagined numerous approaches since the seventeenth century. Alongside integration by quadratures and the series method, we can notably quote the polygonal method formalised by Euler in 1768. He directly used Leibniz’s vision of curves as polygons made up of segments of infinitely tiny tangents. After an historical introduction and the study of an appropriate extract from the work by Euler on integral calculus, this chapter recounts a teaching experiment with 18-year-olds, the aim of which was to introduce the notion of differential equations with support from the graphic version of the polygonal method. Through the purely geometric construction of integral curves formed from tiny segments of tangents, the students were able to make useful transfers between algebra and geometry and actively discover the first concepts of infinitesimal calculation.
Notes
Chapitre de Let History into the Mathematics Classroom.
Ce texte est une traduction du texte paru dans De grands défis mathématiques d’Euclide à Condorcet.
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site https://hal.science/hal-01484262
Données de publication
Éditeur Springer International Publishing Cham , 2017 Collection History of Mathematics Education Format 18 cm x 26 cm, p. 87-99 Index Bibliogr. p. 99-99
ISBN 3-319-57149-4 EAN 9783319571492 ISSN 2509-9736
Public visé enseignant, formateur Niveau lycée, terminale Âge 17
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification
Mots-clés