Proceedings of the HPM 2000 Conference – History in Mathematics Education: Challenges for a new millennium. A Satellite Metting of ICME-9. August 9-14, 2000, Taipei, Taiwan. Vol. 2.

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Sommaire :

* S3 : L’efficacité de l’histoire dans l’enseignement des mathématiques : études empiriques.
– Kumilo Tsukahara : L’utilisation pratique de l’histoire des mathématiques et son utilité pour l’enseignement des mathématiques au lycée : le développement de matériel pédagogique
– Luckson Muganyizi Kaino : Le développement des mathématiques en Afrique subsaharienne : les défis du nouveau millénaire
– Bjorn Smestad : L’introduction de l’histoire des mathématiques dans les écoles norvégiennes
– Constantinos Tzanakis et Michael Kourkoulos : La justification en mathématiques et procédures sur lesquelles elle est basée: une approche historique à des fins didactiques
– Jya-Yi Wu Yu : Quelques caractéristiques du programme de mathématiques du lycée à Taiwan
– Yu-Yi Lin : Enseignement des mathématiques dans les écoles professionnelles (restauration): une équipe qui travaille dans la perspective de HPM
– Yen Fu Ming : Utilisation de textes mathématiques en classe : le cas du théorème de Pythagore
– Oscar João Abdounur : Théories des proportions et musique théorique : une approche pédagogique
– Ernesto Rottoli et Gianstefano Riva : L’antiphérèse : un lieu de dialogue pédagogique entre les mathématiques, l’histoire et la philosophie

*S4 : Ouest et Est, Contraste et transfert des mathématiques
– John Fauvel : Le multiculturalisme dans l’histoire : ceux qui parlent de l’enseignement des mathématiques au 19e siècle, à l’est et à l’ouest
– Yiu-Kwong, Yin-Kue Lo : Le calcul du volume de la Sphère à l’Est et à l’Ouest : Une étude comparative du point de vue de l’enseignement

* S6 : Histoire des sciences et de l’enseignement des sciences
– Li-Yu Fu : Du monde d’Atayal au monde de la Science : Une étude pilote sur un cours de sciences pour les élèves originaires de la tribu Atayal

*III. Ateliers
– Coralie Daniel : Les textes originaux de Fibonacci aux antipodes

*IV Table ronde
– Alan J. Bishop, P. Clarkson, Gail FitzSimons, Wee Tiong Seah : Pourquoi étudier les valeurs dans l’enseignement des mathématiques : c ontextualiser le projet VAMP?
– Philip Clarkson, Alan Bishop, Gail FitzSimons et Wee Tiong Seah : Méthodologie , défis et contraintes du projet VAMP
– Gail E. FitzSimons, Wee Tiong Seah, Alan J. Bishop et Philip C. Clarkson : Conceptions de l’enseignement des valeurs et des mathématiques organisé par Enseignants primaires australiens: résultats préliminaires de VAMP
– Ching-Kuch Chang : Le « score-isme » comme valeur pédagogique
– Yuh-Chyn Leu et Chao-Jung Wu : Les valeurs pédagogiques d’un enseignant du primaire en mathématiques. L’enseignement Enseigner : clarification et changement

Abstract

Sommaire

* S3: The effectiveness of history in teaching mathematics:empirical studies

– Kumilo Tsukahara: The Practical Use o f the History of Mathematicsand Its Usefulness in Teaching and Learning Mathematics at High School: The developmentof materials in teaching

– Luckson Muganyizi Kaino: The Development of Mathematics in Sub-Saharan Africa:Challenges for the new millennium

– Bjørn Smestad: The Introduction of History of Mathematics in Norwegian schools

– Constantinos Tzanakis and Michael Kourkoulos: Justification in mathematics and Procedures on Which It Is based: A historical approach for didactical purposes

– Jya-Yi Wu Yu: Several Characteristics of Taiwan’s high school mathematics curriculum

– Yu-Yi Lin: F and B Mathematics Teaching in Vocational School: A Team Work with HPM perspective

– Yen Fu Ming : Using Mathematics Text in Classroom:
the case of Pythagorean Theorem

– Oscar João Abdounur: Theories of ratio and theoretical music: an education approach

– Ernesto Rottoli and Gianstefano Riva: The antiphairesis: a site of an educational dialogue among Mathematics, History and Philosophy

– Hui-Yu Su: A teaching report of « Using ancient mathematical text in Classroom »: Pascal’s triangle

*West and East, Contrast and transfer of mathematical

– John Fauvel : Multiculturalism in history: voices in 19th century
mathematics education east and west

– Yiu-Kwong Man, Yin-Kue Lo : On Computing the Volume of Sphere in the East and West: A comparative study from the educational perspectives

* History of science and science education

– Li-Yu Fu: From Atayal World to Science World: A Pilot Study on a Science Class for Atayal Junior High Students

*III. Workshop

– Coralie Daniel: Antipodean Fibonacci Originals

*IV. Round-Table

– A. J. Bishop, P. Clarkson, G. FitzSimons and W.T. Seah: Why study values in mathematics teaching: contextualising the VAMP project?

– Philip Clarkson, Alan Bishop, Gail FitzSimons and Wee Tiong Seah: Methodology Challenges and Constraints in the VAMP Project

– Gail E. FitzSimons, Wee Tiong Seah, Alan J. Bishop and Philip C. Clarkson: Conceptions of Values and Mathematics Education held by
Australian Primary Teachers: Preliminary Findings from VAMP

– Ching-Kuch Chang: Score-ism As Their Pedagogical Value of Two Junior
High Mathematics Teachers

– Yuh-Chyn Leu and Chao-Jung Wu : An Elementary Teacher’s Pedagogical Values in Mathematics Teaching: Clarification and Change

– Cheng -Mei Hsu: Ptolemy’s theorem and chord table

– Jer-Nan Huang and Tai-Yih Tso: The Use of Dynamic Geometry Software
and History of Mathematics in Teaching Conic Sections

– Hui-I Lauo: Ancient Mathematical Texts used in the Classroom-Quadratic Equations

– Ching-Ju Chiou : Using History of Mathematics in Teaching Radical Root Numbers

Notes

Données de publication

Éditeur Department of Mathematics, National Taiwan Normal University Taipei , 2000 Format 224 p.
History and Pedagogy of Mathematics, , Taipei, Taiwan,

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type bande dessinée Langue anglais Support papier

Classification